تحریک رشد سلولهای بتا در دیابت نوع 1 بوسیله ی سلولهای ایمنی

محققین مرکز تحقیقاتی Joslinسلولهایی را در سیستم ایمنی شناسایی نمودند که رشد سلولهای بتا را در دیابت نوع 1 تحریک می کند. این مطالعه شواهد بیشتری را از نقش تغییر سلولهای ایمنی در پاتولوژی دیابت نوع 1 نشان می دهد. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله ی Diabetes منتشر گردید.این یافته ها از مشاهدات محققین  Joslinدر مورد بازگشت مجدد سلولهای بتا و تولید انسولین در افراد شرکت کننده در مطالعه ی the center’s 50- year Medalist  که به مدت 50 سال یا بیشتر با دیابت نوع 1 زندگی کرده اند، پشتیبانی می کند.

پروفسور Kalkarniمی گوید: دیدگاه سنتی در مورد دیابت نوع یک اینست که سلولهای سیستم ایمنی تمام سلولهای بتا را در این افراد از بین می برند و فرد مبتلا به این بیماری برای ادامه ی حیات خود باید انسولین تزریقی دریافت نماید،اما تحقیق اخیر نشان داد که برخی از سلولهای بتا در این افراد باقی می مانند و حتی وقتی فرد به مدت 50 سال به این بیماری مبتلا است، هنوز به ترشح انسولین می پردازد. در این تحقیق دانشمندان مرکز جاسلین علاقمند به درک  دقیق چگونگی تأثیر سلولهای ایمنی  در تحریک رشد سلولهای بتا وشناسایی انواعی از این سلولها که دارای این تأثیر بودند و کشف مکانیزم این تأثیر شدند.

در یکسری آزمایشات، محققین سلولهای ایمنی را از جزایر پانکراس موشهای NODدهنده به موشهای NODدیگر تزریق کرده وبه بررسی تأثیر آنها برسلولهای بتا پرداختند.این سلولهای ایمنی آزمایش شده شامل زیر گروهی از سلولهای ایمنی Bیا  T بودند.

نویسنده ی ارشد این تحقیق Diriceمی گوید: ما دریافتیم که این سلولهای Tهستند که در تکثیر سلولهای بتا در جزایر پانکراس نقش دارند و سلولهای B  سیستم ایمنی در تکثیر سلولهای بتا نقشی ندارد. در موشهایی که سلولهای Bرا دریافت کرده بودند هیچ نشانه ای از رشد سلولهای بتا مشاهده نشد. در موشهایی که سلولهایT  زیر گروه CD4+وCD8+را دریافت کرده بودند همه ی مارکرهای تکثیر سلولهای بتا در مقایسه با موشهایی که این تزریق را دریافت نکرده بودند، افزایش یافته بود.محققین همچنین دریافتند که رشد سلولهای بتا هنگامیکه سلولهای ایمنی به داخل جزایر نفوذ کردند، اتفاق می افتد و مستقل از تأثیر گلوکز و انسولین است.

آزمایشات بیشتر بروی سلولها در محیط  کشت نشان داد که سلولهای CD4+وCD8+سیتو کین ها و کیموکین های التهابی را ترشح می کنند (اینترلوکین2،اینترلوکین10،MIP-1αوRANTES که همگی با هم  موجب تکثیر سلولهای بتا می شوند).

این اولین تحقیقی است که نشان می دهد این گروه از فاکتورهای محلول در تحریک رشد سلولهای بتا نقش دارند. این موضوع دیدگاه  جدیدی به آنچه در پاتولوژی دیابت نوع1 اتفاق می افتد را برای دانشمندان ایجاد نمود. سلولهای ایمنی شناسایی شده پیام هایی می فرستند که بنظر می رسد در محافظت وتحریک  رشد سلولهای بتا موثرند.این موضوع  زمینه ی جدید وهیجان انگیزی را ایجاد کرده است که دانشمندان قبلاٌ در مورد آن اندیشیده بودند و حال اطلاعات محکم و مستدلی برای رسیدن به این هدف در اختیار آنها قرار گرفته است.

قدم بعدی بررسی تأثیرات سلولهای ایمنی بر رشد سلولهای بتا در انسان است. فاکتورهایی که از سلولهای CD4+وCD8+ترشح می شوند دارای پتانسیل درمانی برای افزایش رشد سلولها برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن ابتلأ به دیابت نوع1 هستند.

دکترkulkarniمی گوید: ما نیاز به دانستن مطالب بیشتری در مورد مرگ سلولهای بتا و تکثیر آنها داریم تا بتوانیم این مواد محلول را مهار کرده و برای تشویق سلولهای بتا و تکثیر آنها بیشتر از تخریب بکار بریم.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130927134555.htm